Giv pårørende en stemme
Dato: 15.06.20
En ny undersøgelse foretaget af ’Analyse og tal’ for SAVN viser, at mange pårørende føler sig overset og glemt i systemet, når et familiemedlem bliver frihedsberøvet. Den peger på, at pårørendes behov i højere grad kunne imødekommes, ved tilbud om samtaler med en socialrådgiver, informationsaftener og øget tilstedeværelse på sociale medier.
Alene mod systemet
Pårørendes situation kan være forbundet med både savn af den indsatte, forvirring og frustration over manglende viden. Dette gælder både økonomiske vanskeligheder, juridiske spørgsmål, dialogen omkring børnene og ikke mindst stigmatisering fra andre.
Mange pårørende oplever samtidig, at de er overladt til sig selv. En tidligere partner til en fængslet siger eksempelvis: “Det er mega loosing, både økonomisk og praktisk. Der står man med alt selv. Og det er absolut det tungeste. Det kan slet ikke beskrives. Og uanset hvem du spørger, så føler man, at det er mig mod systemet. Samtidig med at der er det her kæmpe tabu, og man skal skamme sig halvt ihjel for at være i lag med sådan én [fængselsindsat]. Så skal man også skamme sig over at være til besvær.”
Et barn af en indsat fortæller ligeledes, at hun stod alene og derfor kom til at tænke, at hun havde skyld i sin fars forbrydelse:
I folkeskolen ville jeg have haft brug for at snakke med nogen, der kunne fortælle mig, at det ikke var min skyld. At det ikke havde noget med mig at gøre. Jeg løj meget om, hvor min far var henne. Jeg kunne godt have brugt hjælp til at fjerne det fra mig selv.
Undersøgelsen viser altså, at mange pårørende oplever et behov for rådgivning og støtte, som ikke bliver mødt.
SAVN skal blive endnu bedre til at imødekomme pårørendes behov
I SAVN vil vi bruge den viden vi har fået fra rapporten, til at kæmpe for pårørendes vilkår. Sekretariatsleder Elisabeth Toft Rasmussen udtaler, ”Undersøgelsen har i høj grad gjort os klogere på, hvad der er mest udfordrende ved at være pårørende til en indsat. Den viden vil vi bruge til at forbedre de tilbud vi har samt udvikle nye, der kan imødekomme flere pårørendes behov. Derudover vil vi bruge den, når vi taler de pårørendes sag i den offentlige debat og når vi forsøger at råbe politikerne op.”
I rapporten efterspørger mange pårørende informationsaftener, en juridiske og økonomisk rådgivning samt en øget tilstedeværelse på sociale medier. Relanceringen af SAVNs hjemmeside, tilstedeværelsen på Facebook og Instagram og oprettelsen af en og lukket Facebook-gruppe er alle tiltag, der forsøger at imødekomme dette behov. Samtidig er SAVN i fuld gang med at fundraise midler til at kunne tilbyde social, juridisk og økonomisk rådgivning.
En stor tak til alle deltagere
Vi vil benytte lejligheden til at sige tusinde tak til alle jer, der har hjulpet os med undersøgelsen. Det har været fantastisk at opleve jeres engagement og lyst til at gøre en forskel. Jeres hjælp har været uvurderlig og jeres oplevelser og råd vil danne grundlag for SAVNs videre arbejde.
Vi skylder også en stor tak til ’Analyse og Tal’ for en indsigtsgivende rapport og til Trygfonden for at støtte projektet.
Har du nogle inputs til undersøgelsens resultater? Så hører vi meget gerne fra dig på kontakt@savn.dk.